poniedziałek, 22 kwietnia 2013

Chlebek mocnoziarnisty

Gdy zobaczyłam TEN chleb u Trufli wiedziałam, że MUSZĘ go upiec.
Uwielbiam takie chlebki - pełne ziaren, ciężkie... Taki piekła kiedyś moja mama, ale zgubiła przepis.
Wprowadziłam do niego tylko niewielkie zmiany - mąkę orkiszową pełnoziarnistą zamieniłam na pszenną pełnoziarnistą a pszenną jasną - na orkiszową jasną :-)

Dla mnie najsmaczniejszy był z masłem i solą, ale smakuje wybornie ze wszystkimi dodatkami.



Składniki:

Zaczyn
2 łyżki zakwasu żytniego
150g wody
120 g mąki orkiszowej jasnej


Wymieszać, przykryć folią i odstawić na 12 - 14 godzin w temperaturze pokojowej

Ciasto

cały zaczyn
1/3 łyżeczki drożdży w proszku
330g wody
2 łyżeczki soli morskiej
1 łyżka miodu
po 4 łyżki pestek z dyni, pestek słonecznika, płatków owsianych
2 łyżki jasnego sezamu
1 łyżka czarnego sezamu
3 łyżki siemienia lnianego
350 g mąki pszennej pełnoziarnistej
50g mąki orkiszowej jasnej

na posypkę
po 1 łyżce pestek z dyni, pestek słonecznika, płatków owsianych
1/2 łyżki sezamu jasnego i 1/2 łyżki czarnego
1/2 łyżki siemienia lnianego




Zakwas wymieszać z wodą, drożdżami, miodem, solą i ziarnami. Na końcu dodać mąki i chwilę wyrabiać hakiem miksera (ciasto będzie raczej luźne).
Przełożyć łyżką do foremki wyłożonej pergaminem, posypać ziarnami i wgnieść je lekko w ciasto.
Odstawić do wyrastania w ciepłe miejsce - u mnie zajęło to ok 4 godzin.
Wstawić do piekarnika nagrzanego do 220 st. na 15 minut a następnie zmniejszyć temperaturę do 190 st i piec jeszcze 45 minut.
Wystudzić i cierpliwie czekać :-)



Smacznego!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...